Zet de eerste stap
Verander je gewoontes. Stop met emotie-eten

Begrijp emotie-eten en geef jezelf de juiste zorg

Emotie-eten komt vaker voor dan je denkt. Je bent zeker niet de enige. Om je beter te laten begrijpen wat er gebeurt tijdens een eetbui en wat jouw emoties daarmee te maken hebben, duiken we in dit artikel dieper in op emotie-eten. Zo kun jij vandaag nog beginnen om op een gezonde manier te werken aan een fit en vitaal leven. 

➽ Heb jij last van eetbuien waarbij emoties de hoofdrol spelen? Aarzel dan niet en vraag om hulp! Dit kan bij een van onze Personal Coaches, maar uiteraard ook bij je huisarts, een coach of psycholoog. Het getuigt van kracht om hulp te vragen! Je hoeft je niet te schamen. Er zijn duizenden mensen die hetzelfde ervaren en met hulp weer fysiek en emotioneel fit worden. 

Wat is emotie-eten?

Wanneer je voedsel gebruikt als reactie op emotionele triggers zonder fysieke honger, spreek je van emotie-eten. Wanneer je een emotie-eter bent, grijp je sneller naar comfort food zoals chips, koekjes, ijs en chocolade. Het eten van deze ongezonde voedingsmiddelen geeft je tijdelijk troost en afleiding van wat je werkelijk voelt: stress, boosheid, verdriet, eenzaamheid of andere over het algemeen negatieve gevoelens. 

Emotie-eten verdrietig

Waarom krijg je eetbuien?

Eetbuien komen voor wanneer je op zoek bent naar comfort, emotionele steun en het verstoppen van negatieve emoties. De voeding die je op dat moment eet, geeft je tijdelijk een beter gevoel. Je hoeft dan niet stil te staan bij wat er werkelijk in je omgaat. Het is dus eigenlijk een afleidingsmechanisme van je werkelijke gevoelens. 

Daarnaast kan maatschappelijk druk van collega’s, vrienden, social media, reclame ook een bijdrage leveren aan eetbuien. Aan de ene kant is er vaak onbegrip voor emotie-eters; je doet het jezelf immers aan. Je schaamt je en durft er wellicht niet over te praten, waardoor het juist het emotie-eten aanwakkert. 

Ook kunnen dieetcultuur, schoonheidsidealen en media-invloed bijdragen aan een negatief zelfbeeld en te hoge verwachtingen wat wederom het emotie-eten kan versterken. Hierdoor blijf je in een vicieuze cirkel zitten. 

kerstdiner overeten

Is er een verschil tussen overeten en eetbuien? 

Overeten is de grote hoeveelheid voeding die je meer eet dan je normaal nodig hebt, zonder dat je daar emoties bij voelt. Denk maar eens aan het Kerstdiner met familie of de zomer BBQ met je buren. Je bent eigenlijk vol, maar je wilt een toetje liever niet afslaan. 

Eetbuien daarentegen gaan vaak samen met verlies van controle en het eten van grote hoeveelheden voeding in korte tijd. Emoties spelen daarbij de hoofdrol en je vindt het moeilijk om te stoppen. Na afloop kun je schaamte en zelfs lichamelijk ongemak voelen. 

Waarom krijg je eetbuien?

Eetbuien ontstaan door drie verschillende factoren:

  1. Biologische: hormonale schommelingen, genetische aanleg of verstoorde honger- en verzadigingssignalen. Dit komt relatief weinig voor. De andere 2 factoren zijn de grootste boosdoeners. 
  2. Psychologische: stress, depressie, angst, laag zelfbeeld, eenzaamheid en andere negatieve gevoelens. Je gedachten spelen hierbij een belangrijke rol. Je bent vaak streng voor jezelf en oordeelt over je keuzes. 
  3. Omgevingsfactoren: maatschappelijke druk, beschikbaarheid van voedsel, reclames, cultuur.

Eetbuien

Hoe kom ik van mijn emotie-eten en eetbuien af?

Het doorbreken van emotie-eten kan een uitdaging zijn, maar het is absoluut mogelijk. Het doel is om je verstoorde relatie met voeding te verbeteren. Het is niet de bedoeling dat je eten associeert met straf of beloning. Het kan zijn dat je dit in je jeugd hebt geleerd en wilt afleren. Of dat je in een moeilijke periode bent begonnen om je emotionele pijn te stillen met voedsel. 

5 stappen om van emotie-eten af te komen

Ondanks dat wij het heel belangrijk vinden dat je hulp zoekt om van emotie-eten af te komen, geven we je wel alvast een vijftal tips om zelf mee te beginnen:

  1. Bewustwording: Word bewust van het feit dat je een emotie-eter bent. Hier hoef je geen oordeel aan vast te koppelen, alleen het besef is al genoeg. Probeer de momenten waarop je emoties je ‘dwingen’ tot eten te herkennen. Schrijf ze eens een week lang op. En benoem dan meteen de emotie die je probeert weg te stoppen.
  2. Alternatieve manier om met je emoties om te gaan: Vind een andere manier om op dat moment met je emoties om te gaan. Besef dat het oké is dat je verdrietig, boos of teleurgesteld bent. Dan mag je best even een traan laten of met de vuist op tafel slaan. Vervolgens kun je een rondje gaan wandelen, mediteren, kwartiertje sporten, een vriend bellen, een boek lezen, muziek luisteren of in de tuin werken om jezelf af te leiden. 
  3. Gezonde eetgewoonten: Probeer een gezond en evenwichtig eetpatroon te ontwikkelen. Dat betekent niet dat er geen ruimte is voor een stukje chocolade of een koekje op zijn tijd. Maak het jezelf niet te moeilijk, maar kies vooral voor gezonde vetten, voldoende vezels en eiwitten. Zo heb je de hele dag door een verzadigd gevoel. Diëten lokken eetbuien uit en zijn daarom niet de oplossing!
  4. Hulp zoeken: Vraag om hulp! Onze Personal Coaches hebben ervaring met het begeleiden van mensen met eetbuien. Ze helpen je niet alleen op fysiek vlak, maar staan je ook bij wanneer je het emotioneel moeilijk hebt. Ook kun je via je huisarts terecht bij een diëtist, therapeut of voedingsdeskundige. Hulp vragen is niet zwak. Het getuigt juist van kracht en een sterke wil. 
  5. Zelf compassie: Wees niet te hard voor jezelf! Je verdient een vriendelijke stem in je eigen hoofd. Er zijn al genoeg mensen die over elkaar oordelen. Doe dat jezelf niet aan. Jij bent je allerbeste vriend of vriendin. Wees daar vriendelijk voor. Vallen en opstaan hoort erbij. Oordeel niet over jezelf. Je doet je best!
Wat is jouw gezondheidsdoel

Vraag onze Personal Coaches om hulp!

Wanneer moet je de hulp van een arts inschakelen?

Het is uitermate belangrijk om te weten wanneer het tijd is om professionele hulp in te schakelen. Wanneer eetbuien vaak voorkomen, je grote hoeveelheden voedsel tot je neemt, je je gezondheid in gevaar brengt en je onvermogen ervaart om te stoppen, dan moet je contact opnemen met je huisarts. 

Heb je daarnaast mogelijk een depressie, angststoornis of andere psychische symptomen dan doe je er zeker goed aan om hulp in te schakelen. Je eetbuien kunnen ook een negatieve impact op je levenskwaliteit hebben, waardoor je sociale relaties verstoort raken.

Wacht niet te lang met vragen om hulp!

Neem contact op met onze Personal Coaches en ontdek op welke manier wij jou kunnen helpen op weg naar een fit en vitaal leven waarin jij op een gezonde manier met voeding leert omgaan. 

Ga terug